Allmänt, juni,juli,augusti

Nordstan

Nordstan

Åker man på semester så brukar alltid shopping eller i alla fall fönstershopping stå högt på listan. Förr så var de stora shoppingcentren ofta populära, men i takt med att det byggs fler så är de första inte så imponerade längre. Däremot hittade jag uppgifter på att Nordstan är Sveriges tredje största.

Idag upplever jag det som lite gammalt och slitet, men så blir det ju.

Nordstan, Göteborgs första köpcentrat som funnits sen 1972. Det var stort att åka in då man var tonåring där på 80 talet. Helt klart har det förändrats under den här tiden.

I början fick man röka där inne, ni kan tänka er luften. Vidrigt och tror de flesta håller med mig i det. Det fanns nattklubbar. Både Murveln och Generalen. Det sista var dans, och lite högre medelålder.

Inget sådant är kvar längre.

Femman

Shopping är väl den största delen precis som det ska vara. I själva nordstan finns en lite mindre shoppingcenter, femman. MQ, Indiska, NewYorker och Newbie är väl klädbutikerna där. Sen finns det så mycket mer, såsom smycken, hälsokost, skor, osv. På övervåningen en liten foodhall.

Du hittar även mitt barnbarns favoriter, Mr Cake, Dreamland och ett ställe som säljer boba. Varenda gång hon är där så måste hon ha en. Tur vi inte åker in så ofta. Blir dyrt.

På ovanvåningen hittar man även Paradox muséum. Ett tips om man åker hit med barn. Inte jättestort, men barnen ( Både stora och små) gillar det.

Mer butiker

Gå ut ur själva femman och ni hittar så mycket mer. Alla kända kedjor finns såsom Lindex, KappAhl, HM,. Flera kända underklädesbutiker, skor, Åhléns och vill man köpa matvaror finns både Hemköp, och Lidl.

Hungrig behöver man inte vara heller, flera olika fikaställen, och lite enklare lunchställen. Ja man hittar allt man söker, men precis som alla andra köpcentrum är det mest de kändaste butikerna som etablerar sig här.

Events

Mitt i centrum finns även eventsytor, Det ordnas gratoskonserter i miniformat. Såg bl.a Scarlet, och idolerna brukar komma dit. Det spelas basket, ordnas dataspelsturneringar med mera.

På julen finns en mindre julmarkand också.

Som ni ser kan man tillbringa många timmar här, och passar perfekt om man besöker stan och vädret inte är det bästa.

Kramar Madde

juni,juli,augusti

Eriksberg

Stenpiren

Äntligen är vi inne på sommarmånaderna. Det är nu vi ska passa på att njuta av allt. Vi kan göra mycket även om vi är på jobbet. Dags att ta vara på allt som bjuds på. Shopping, god mat och dryck, utforska våra närområden med mera. Lite av det kommer jag skriva om under de närmaste veckorna. Måndagar kommer bli inriktning på Göteborg och dess närområden. Idag tänkte jag att vi ska ta oss ut till Eriksberg.

Vi valde att ta färjan över och då kliver man på vid stenpiren. Finns även bussar, men jag gillar att åka båt dit.

Eriksberg

Eriksberg, det gamla varvsområdet som vuxit till ett väldigt attraktivt bostadsområde. Hade jag haft lite mer pengar hade jag inte tvekat en sekund på att flytta hit. Just nu är jag inte beredd på att lägga mer på bostadskostnader då jag vill resa och upptäcka världen.

Förutom närheten till vattnet och allt som påminner om Göteborgs gamla historia finns det flera restauranger, och cafeér. Sitta där och titta ut över vattnet och bara njuta. Åker gärna dit och bara strosar. Fortsätter man utmed kajen hittar man både sannegården och lindholmen. Lindholmen där Sveriges högsta hus finns. Karlatornet. Det syns över stora delar av staden.

Vi har även Eriksberghallen med olika former av mässor. Har varit på drinkmässa där vid flera tillfällen.

Bockkranen, är så glad över att den är kvar. Det är helt klart en påminnelse om svunnen tid. Helt klart värt

Är ni i trakterna kan jag verkligen rekommendera att åka över dit för en lunch eller fika. Strosa runt och bara njuta av atmosfären.

Ostindifararen Götheborg

Just nu ligger ostindiefarenen vid Eriksbergskajen. Vi gick inte in utan strosade runt den bara. Dom har guidade turer och man kan även strosa runt på egen hand. Kostar en liten slant och är man intresserad kanske det är värt. Läste att hon kommer få en permanent plats vid masthuggskajen lite längre fram. Ja vi får se.

Kramar Madde

juni,juli,augusti

Juni juli augusti

Sommar

Nu är vi inne på våra sommarmånader och ibland kan jag känna sådan stress över det. Så fort vädret är fint ska man ut och göra saker hänga på stranden, grilla träffa vänner med mera. I år ska jag tänka tvärtom. Jag ska naturligtvis vara ute så mycket det bara går, men utan stress. Jag ska bry mig om mig själv. och göra saker jag mår bra utav. Tanken var ju att jag skulle jobba hela sommaren men nu ändrades ju det lite. Är ledig hela juni och det ska jag ta vara på. Bara ta dagen som den kommer vilket kommer vara en utmaning i sig.

Hagabadet

Ska tillbringa så mycket tid det bara går på hagabadet. Ska få in ett par träningspass i veckan både styrka kondition men kanske det allra viktigaste. Återhämtning. Måste komma igång med min arm som bråkar med mig. Till det hänga på deras takterass och kanske ligga där och läsa. Har inga måsten förutom att ta vara på mig själv. Jag vet att jag tjatar men är så tacksam över att jag får vara på den här fantastiska platsen. Ser det inte som en självklarhet då kostnaden är hög men så glad för varje månad jag har möjligheten.

Hälsa

Vad är hälsa egentligen? Många tror att det är att vara smal, men är det hela sanningen? Absolut att det är farligt med en övervikt men det är inte allt. Finns många smala som är ohälsosamma och många överviktiga som både äter bra och rör på sig. Nu talar jag inte om den övervikten jag bär på utan ett par kilo för mycket.

Jag har skrivit i mina dagliga inlägg om vad min klocka säger och det är ju en fingervisning. Jag är även sjukskriven och det säger ju också en hel del. För att få bättre värden så finns det en sak som hjälper och det är konditionsträning Behöver jag även säga att jag hatar cardio? Inser att det kanske beror på min dåliga kondition och det är där jag behöver träna mig mer på.

Har ett snitt på blodtrycket som ligger på 142/91 vilket är för högt. Det hade gått ner så bra då jag tränade regelbundet och vägde lite mindre. Även det är fakta.

Kramar Madde