Allmänt, juni,juli,augusti

Hudvårdsrutin

Cleaning

Nu när vi har varit iväg på semester så har jag varit lite extra noga med att sköta huden i ansiktet. Under många år använde jag dyrare hudvård, men för nåt år sen började jag med rituals även där. Många anser att det är alldeles för dåligt, men på mig funkar det utmärkt och betydligt billigare än mycket annat. Sen är alla olika och tål olika saker.

Nu när vi reste köpte jag ett resekit som är så praktiskt att ta med sig.

Att tvätta bort all smuts är så viktigt för att hålla huden fräsch. Har använt den här både här och hemma och är så nöjd. Blir ett så mjukt skum av den och jag upplever att den gör rent precis som den ska.

Peeling

Varannan dag har jag kört peeling. Svettas ju en hel del och märker att jag behöver göra rent lite mer på djupet. Gör det inte så ofta hemma, men här kände jag att jag behövde det, Den här är väldigt mjuk och skonsam, och man märker att den gör det den ska.

Booster

Även den här ska användas ett par gånger i veckan. Hemma har jag den varje dag, men nu när jag läste på räckte det mer sällan. Den här innehåller backuchioil som är som ett retinol säger dom. Ska visst öka elastiteten i huden och jämna ut hudtonen. Får se om det funkar. Hemma har jag den med C vitamin som jag bara älskar. Tycker ändå att det är viktigt att smörja in lite extra nu när man är ute i solen så mycket som jag är, och närmar mig 60 så det tar lite längre tid att återhämta mig.

Serum

Näst på tur kommer serumet. Återigen en stor hjälp för att bevara och hjälpa till att reparera skadorna som blir varje dag. Hemma är jag lite dålig på att använda det jag har, men kanske ska använda detta mer än booster? Nu har jag varit er noga då jag varit ute i solen betydligt mer.

Dagcreme

sist ut, dagcremen. Återigen i en antiageing serie för att bevara och skydda den mogna huden. Det används dagligen både här och hemma. Är så viktigt att skydda för det är ju mest den gör. Även den här har alternativet till retinol i sig för att motverka ålderstecknen något jag i alla fall uppskattar.

Däremellan lägger jag ansiktsmasker och då och då går jag och får en djupare rengöring på salong.

Nu finns det säkert dom som är ännu duktigare på att sköta huden, men så länge jag inte har några större besvär så håller jag mig till detta.

Kramar Madde

juni,juli,augusti

Makaregator

Lejontrappan

Det här går under temat att göra, men det är väl lite tveksamt. Hittar inget annat som passar bättre så nu kör vi. Tänkte ta med er ut på en promenad runt i makarekvarteren. Mer om det lite längre fram. Nu startar vi vid lejontrappan vid brunnsparken. Den vackra bågen har fått sin sommaroutfit som ni ser. Precis här tas det så mycket kort varenda gång man går förbi. Hade tur då det var tomt precis då, för både innan och efter tog folk selfies. Man ska bara ha ett kort där.

Vi fortsätter utmed kanalen ett par hundra meter och är det så här stilla är det väldigt vackert.

Tyska bron och tyska kyrkan

Nu blir det lite historielektion igen, men som ni vet gillar jag det. Tyska kyrkan är det vi börjar prata om. Den tillhör en tysk församling och de flesta sker på just tyska. Anledningen kanske ni undrar? Under 1600 talet ökade den tyska och holländska befolkningen i just Göteborg. Den tyska församlingen startade 1623 och året efter byggdes det en 1624. Tio år senare ersattes den av en tegelkyrka. Det har härjat flera bränder och nuvarande utseende fick den under 1870 talet.

Bron över kanalen blev klar 1863. Första bron med gatubelysning i Göteborg. Sen 1960 är den enbart till för gångtrafik enbart. Just bron är känd för en annan sak också. Havsbaren Tyska bron men det kommer jag skriva om i ett annat inlägg.

Makaregatorna

Det är ett nytt begrepp och jag vara ärlig hörde jag det första gången för kanske ett år sen? Området ligger mellan de olika hamngatorna och här hittar du olika små butiker med olika ska vi kalla det hantverk? Därav namnet makaregatorna.

För att hitta hit går du över gatan vid tyska bron med ryggen mot kyrkan.

Här hittar man caféer, klädesaffärer, frisörer. Finns små gator och mysiga bakgårdar. Långt ifrån storstadens stress, men ändå så nära,

Domkyrkan

Ett stenkast från makaregatorna på Kungsgatan hittar vi domkyrkan. Är det stressigt, eller att man bara behöver få vara i stunden. Gå in och tända ett ljus och tänka på de som inte finns hos oss här på jorden.

Det ordnas även en del konserter och gudstjänster. Sist jag var där var det på suiciddagen. Så viktigt.

Ja det var lite tips och en historielektion.

Kramar Madde

juni,juli,augusti

Lemoncello spritz

Fredagsdrinken

Nu är det fredag igen och dags för ett drinkrecept igen. Spritzer i olika former gillar jag, och nu ska jag bjuda på en sötsur variant. Lemoncello spritz blir det. Lemoncello drack jag första gången då vi var i Italien för många år sen.

Hur gör man då?

Det du behöver är is,sodavatten prosecco och lemoncello. Gärna lite citron och mynta som dekoration.

Lägg lite is i ett glas. Fyll på med två delar prosecco eller cava, en del lemoncello, och en del sodavatten. Rör om och dekorera med en skiva citron och lite mynta,

Drick och njut.

Sommardrink

För mig är alla sorter av fruktiga spritzer sommardrinkar. Smakar så gott på en uteservering eller då man sitter ute med vänner. De är ju väldigt enkla att fixa hemma också.

Kramar Madde

Allmänt, juni,juli,augusti

Vita

Vita

Vill ni ha fler restaurangtips? Här kommer ännu ett. Vita inne på Saluhallen Briggen.

Vi upptäckte den här restaurangen för drygt ett år sen då vi gick på ett moveat tillsammans med mina äldsta barn. Kändes lite som man kom in i en italiensk restaurang i just Italien. Totalt kaos, och en chef som sprang runt och skrek typ. Däremot hade han full koll på precis allt.

Maten vi fick var 3 stora ravioli som var to die for. Vilken mat alltså. Det var så gott. Dottern gick dit efteråt och var precis lika nöjd då. Vi tittade på det, men upplevde det något dyrt så valde andra ställen.

För ett tag sen åt vi lunch där och fortfarande lika gott.

Tog med vänner

Då vi träffade våra vänner så tog vi med dom dit. Varnade lite för priserna men då vi kom dit igen så kändes det inte alls dyrt. Sänkt dom kanske? 165 kronor för en pastarätt är helt rimligt idag, till och med på gränsen till billigt.

Det serverades lite bröd och vi beställde in två förrätter vi som vi delade på. Dels några oliver, och dels melon och skinka. Så gott och precis lagom mycket att tugga på innan maten kom in.

Tre av oss valde en pasta med rökt lax och stenbitsrom, och min man en carbanara. Pastan jag valde var så galet god. Den såsen alltså. Krämig med en svag smak av anis. Visade sig vara fänkål. Ni vet det där då man anar det bara utan att något tar över. Någon annan pratade om krispet med purjolök.

Vin och öl till maten och notan slutade på 1250 med dricks för 4 personer. Det är väl ändå helt rimligt?

Saluhallen Briggen

Det är där du hittar den här restaurangen. Den delar lokal med fyra andra ställen så de flesta hittar något att äta. Nackdelen? Alla måste välja samma restaurang då sittplatserna tillhör restaurangen så kanske inte en foodhall i dess rätt betydelse.

Tidigare var det här Göteborgs huvudbrandstation, men nu ligger den ju i Gårda. Helt klart bättre då det är lättare att ta sig runt till de olika delarna därifrån.

Vart ligger Briggen då? Ligger mitt i Linné ett par stenkast från Järntorget. Nordhemsgatan för att vara mer exakt.

Långgatorna

Det som var lite skumma kvarter tidigare. Nu innegatorna i Göteborg då man vill gå ut. Fortfarande inte det dyraste vilket känns så bra. Pubar, enklare restauranger och galet mycket folk. Precis där hittar man även Briggen.

Du har närheten till Haga som jag kommer skriva om längre fram, och passar perfekt att ta sig dit för en lunch då man är ute och strosar.

Kramar Madde

juni,juli,augusti

Klädkällaren

Klädkällaren

Då var det dags för att åka ut och shoppa igen. Den här gången blir det inte ett shoppingcenter utan mer en butik. Nu ska vi ta oss drygt 2 mil norr om den stora staden, nämligen Nödinge. Här hittar du ett relativt stort billighetsvaruhus, Klädkällaren.

Lite historia

Allt började 1969 då Eivor och Jim Blohm startade sin butik i Björsared utan för Göteborg. Den blev snabbt populär och lokalerna blev för små. 1974 flyttade dom till ett nybyggt hus i Hjällbo. Det var där jag kom i kontakt med affären. Bodde ju där några år som tonåring. Det var väl mest udda och lite konstiga saker som såldes där då vad jag mindes, och besökte nog aldrig butiken efter att flyttade därifrån 84.

2013 flyttade hela butiken till nuvarande butiker i Nödinge och allt har fräschats upp. Bättre saker, men visst har priserna stigit också.

Vad hittar man där nu?

Nu kan man hitta det mesta där, och om har tagit in flera välkända märken. Letar du kläder så hittar du bland annat Jack&Jones, Vera Moda, Kids Only och name it. Söker du skor finns bland annat reiker.

Här hittar du ett stort utbud av mattor, textiler, och annan heminredning, men även säsongvaror och växter.

Blir man fikasugen efter shoppingturen finns ett prisvärt café precis utanför kassorna. Även om man inte direkt ser alla platser kan man gå längre in och sitta i den gamla herrgårdsdelen med alla vinklar och vrår.

Har man vägarna förbi

så är det allt värt att stanna till och gå igenom butiken tycker jag. Alltid hittar man något man villhöver så att säga.

Kramar Madde

Allmänt, juni,juli,augusti

Trädgårdsföreningen

Välkommen till trädgårdsföreningen

Skriver så ofta om den här oasen så ni börjar väl tröttna på mig nu. I år känns det som om allt kommit igång sent därav så kan jag inte visa alla bilder därifrån.

Trädgårdsföreningen… mitt i centrala Göteborg och en otrolig oas för vila, och återhämtning. Därtill mängder med växter för den intresserade.

Du hittar parken mitt emellan bältesspännarparken och centralstationen. Ingång från bägge hållen.

Stora ytor att ta med en filt och fika på eller låta barnen springa runt. En trevlig lekplats om barnen behöver rasa av sig lite. Kan behövas då man besöker en storstad. Inte alltid roligt med affärer och sevärdigheter.

Mycket planteringar och en hel del statyer. Ja ni vet säkert att jag älskar just statyer,

Palmhuset

Mitt i trädgården finns ett stort växthus, palmhuset. Det har varit stängt ett tag, men nu var två av tre avdelningar öppna så passade på att gå in. Hoppas allt är öppet innan säsongen börjar. Vatten, och mängder med växter. Vackra bord att sätta sig vid och bara andas in atmosfären. Läste även att det är ett väldigt populärt område att ta instagrambilder på. Jag kan förstå det. Blir ju magiskt där inne.

Stenpartiet

De är även indelade i flera olika områden. Här strosar jag runt i stenpartiet och finns planteringar som passar här, Bänkar på flera ställen, allt för att kunna ta till sig allt. Finns även en stor rosträdgård, men tyvärr hade de inte börjat blomma än då jag besökte den.

Då kaffetarmen suger

Visst är det lätt att man blir lite fikasugen då man varit ute i friska luften en hel dag? Mitt i parken hittar ni rosencaféet. Under åren har det varit flera olika ägare, och ofta har de fått en del klagomål. Visst har jag fikat där då miljön varit fantastisk, men nöjd… Nja som oftast.

I andra ändan hittar man grindstugan, där jag brukar hänga. Fika, men även annan god dryck. Måste nog säga att hellre där, även om det inte är mitt i trädgården.

Finns även en nattklubb i området, Trägårn där flera shower anordnas. Vi har varit på flera av deras utomhuskonserter under årens lopp och alltid lika nöjd.

För de mindre barnen

Alfons Åbergs kulturhus finns vid ena ingången. Passar nog de mindre barnen bäst. Var där med mitt ena barnbarn då hon var fyra tror jag, och då hade hon kul. Flera olika rum att leka i, och då såg vi även en teater. Vi var väldigt nöjda över det besöket, men var ju ett par år sen, Kika gärna in på deras hemsida för mer aktuell information. Kan ju också vara ett trevligt avbrott då man åker med just mindre barn.

Kramar Madde

Allmänt, juni,juli,augusti

Fontin

Fontin

Ibland behöver man ta det lugnt också så vad passar bättre än att köra sköna söndag? Lugnare och er återhämtande aktiviteter. Ni har säkert sett att jag skrivit en del om Fontin tidigare? Naturreservatet i Kungälv? Åker ofta dit och strosar runt sjön. Så vackert och så rofyllt.

Kungälv som ligger drygt 2 mil norr om Göteborg som jag tidigare bott i. Tillbringar fortfarande en del tid där då jag har min arbetsplats där.

Det finns flera motionsslingor allt från knappt kilometern runt sjön upp till knappa milen för de som vill gå längre. På den kortare rundan hittar ni informationstavlor om lite djur och växter vilket kan locka fram barns nyfikenhet. Sådant gillar jag. Utmed sjön finns flera ställen där ni kan sätta er och grilla korv eller nåt annat gott. Funkar ju året om. Finns det något som slår en grillad korv utomhus? Inte mycket måste jag säga.

Lekplatsen

Åker ni med barn finns en väldigt bra naturlekplats där mina barnbarn tillbringat en hel del tid. Handlar väl om att klättra, balansera, och busa runt. Tog inga kort där då det alltid är fullt med barn. Den är ändå populär rätt långt upp i åldrarna, och rörelse skadar väl aldrig tänker jag?

Är man äldre eller kanske ska säga vuxen hittar ni ett utegym också. Har inte fastnat för det ännu, men känner mig lite osäker. Det får ju erkännas. Men bra för de som vill träna gratis ute i friska luften.

Fika

Vill man inte ta med egen fikakorg så hittar ni kottens café. Här hittar ni även toaletter, omklädningsrum toaletter och bastu.

Fiket serverar enklare fika, kaffe, och glass. Då flera inom LSS har sin dagliga verksamhet där kan det ibland ta lite längre tid, men vad gör det? Är man där ska man väl inte stressa? Jag uppskattar då personer som inte klarar tempot på en vanlig arbetsplats ändå kan få ett riktigt jobb, med anpassningar. Som ni förstår brinner jag för det här.

Kramar Madde

Allmänt, juni,juli,augusti

Parodox museum

Paradox museum

Det har funnits i flera år i Stockholm, men för några månader sen öppnade de upp även i Göteborg. Ni hittar det inne i femmanhuset som ligger i nordstan.

Jag följde med barn och barnbarn dit och måste nog erkänna att det var precis lika roligt för mig som för dom. I alla fall om man har barnasinnet kvar och det har ni väl?

Vad är det då?

Gick in på deras hemsida för att se hur dom beskriver det. En interaktiv upplevelse och i Göteborg finns 40 utställningar.

Ska jag beskriva det? Du går runt till olika avdelningar och just du är en del av upplevelsen. Synvillor, och man ser hur mycket man kan trolla med ljus och speglar. Här uppmuntras det till att fotografera, och visst ska man mixa lite med fotona.

Personal finns överallt och dom ställer gärna upp och fotograferar er om ni vill.

Det tar dryga timmen att gå runt där inne och jag lovar er att ni kommer ha kul under tiden, framförallt då ni tittar på bilderna efteråt.

Var det värt det?

Ja, jag tyckte det var kul, och barnen ( 2 tjejer på 9 år) tyckte det var kul. Som dom skrattade. Sen kan jag tycka att det var något högt pris tyvärr. Tror dom skulle få ännu fler besökare om dom sänkte lite. 249 för en vuxen och 195 för barn under 15 eller studenter.

Är man en familj på 4 så kostar det 790 kronor och då ingår max 2 vuxna.

Oavsett, besöker ni Göteborg en regnig dag eller bara är allmänt trött på att springa i affärer så är det helt klart värt ett besök.

Fika finns inte där, men ta rulltrappan ner så hittar ni Mr Cake i miniformat.

Kramar Madde

Allmänt, juni,juli,augusti

Pornstar martini

Cocktail glass with frothy orange drink garnished with passion fruit slice and a shot glass with carbonated drink

Fredagsdrinken

Fredag, då kanske vi ska prata om något gott i glasen eller vad säger ni? Tydligen ska det vara en av de populärare drinkarna, men tycker aldrig att jag hör om den ute. Det kanske bara är jag som missat, vad vet jag.

Första gången jag drack den var då jag, min man, min kusin och hennes man besökte Irland. Vi hamnade på en väldigt bra drinkbar när vi besökte Kilkenny. Ni vet sådana där bartenders som vet exakt vad dom gör. Beskriv era smaker och dom plockar fram nåt fantastiskt.

Andra gången jag drack den var hos en ny bekantskap. fortfarande lika god. Vill ni ha receptet?

Pornstar Martini

5 cl vaniljvodka

2 cl passionsfruktslikör t,ex passoa

2 cl limejuice

3 cl sockerlag

1 passionsfrukt

Ett liten shot med bubbel

Gör så här

Gröp ur en passionsfrukt och lägg i en shaker. Blanda i vodkan, likören, limejuicen och sockerlagen och skaka runt med is.

Servera i cocktailglas och garnera gärna med en skiva passionsfrukt.

Hur man ska dricka den finns olika åsikter om. En del blandar i shoten, en del dricker den innan och en del varvar den tillsammans med drinken, Det bestämmer bara du.

Vilken typ av drinkar gillar du mest?

Jag föredrar fruktiga, lite söta drinkar i första hand. Till det är gin och tonic en favorit hos mig, och den kan ju varieras i det oändliga. Tänkte skriva mer om just den i ett annat fredagsinlägg. En GT är trots allt så mycket mer än lite gin och dålig tonic.

Nu ska jag försöka skriva ett drinkrecept varje fredag under hela sommaren och hoppas verkligen jag lyckas.

Kramar Madde

Allmänt, juni,juli,augusti

Le Pain Francias

Fikasugen?

Egentligen är jag emot kedjor, men det här är en liten mindre kedja som bara finns i Göteborg. Svårt att hitta en riktig bakgrund, men om jag inte missminner mig så startades det av två kompisar. Det har varit lite turer fram och tillbaka och verkar som om inte allt gått så bra till. De särade på sig och drev två grenar av cafékedjan. Dels de vanliga caféerna som jag bara älskade i början. Tyvärr så upplever jag att de förfaller en del och det skulle behövas en nystart av det då konceptet är så bra.

Den andra grenen satsade lite mer på lyx även om det är för vanligt folk. En av de finare finns inne i nordstan och där hittar ni allt från enklare lunchmenyer till ren caféverksamhet med bakelser, macarons och bullar. Lokalerna är så mysiga, och vill man ta ett glas vin eller öl så går det också bra. Däremot är det inget partyställe.

Metropolitan och Cosmopolitan

Två av de lite finare hittar man dels inne på centralstationen, och dels på en tvärgatan till avenyn. Det första stället hittade jag då en kollega tog med mig dit då vi båda var tidiga till en AW. Ett glas vin och bara snicksnackade lite. Därefter har jag tagit med två vänner dit. En för kaffe, och en för ett glas vin. Helt klart värt ett besök medan man väntar på ett tåg eller ska möta upp någon lite enkelt. Alla har gillat det.

Det andra, mitt frukostställe. Alla caféerna har frukost, men detta är några kronor dyrare ( inte många) men kvaliteten är så mycket bättre. Vaniljyogurt i ett glas med lite granola eller en yoggi burk. Ni fattar. Även här hittar man drinkar, mat och även middagsalternativ. Det har jag inte testat utan enbart frukosten. Lugnt och stilla, vacker miljö och gott att äta.

Allt det här kan vara ett alternativ till de vanliga kedjorna som Espressohouse t.ex. Priset är väl detsamma, men blir nåt annat.

Fler tips kommer under hela sommaren på mysiga ställen att besöka.

Kramar Madde